BLOG

12 spektakularnych historii sukcesów biznesowych, które by nie powstały bez porażek i błędów na początku

Porażka jest niemal nieodłącznym elementem każdego sukcesu. To taka droga, która wygląda po prostu jak przechodzenie od porażki do porażki. Gdyby było inaczej - prawie każdy odnosiłby spektakularne sukcesy bez większego wysiłku. Właściciele największych firm, które odniosły światowy sukces wiedzą doskonale, że każde potknięcie to nie powód do poddania się, ale do znalezienia nowego sposobu działania. Czasem okazuje się, że to właśnie bolesna porażka czy ogromny błąd na początku biznesowej drogi jest tym czynnikiem, który spowodował, że firma zaczęła iść w innym kierunku niż wcześniej - w kierunku prowadzącym na sam szczyt, zostawiającym za sobą całą konkurencję. Nie jest inaczej w przypadku największych firm, które doskonale znasz, takich jak Google czy Facebook. Przeczytaj 12 spektakularnych historii sukcesów biznesowych, które nie powstałyby bez porażek i błędów na samym początku.

 

1. FedEx

FedEx, amerykańskie przedsiębiorstwo zajmujące się logistyką i przewozem przesyłek dostarcza około 1,2 mld przesyłek rocznie. Założyciel FedEx, pierwszej na świecie firmy kurierskiej, Frederick W Smith, był studentem Yale University w 1965 i przeanalizował rynek terminów dostaw tradycyjnej poczty. W tamtych czasach paczki i listy były tylko dostarczane tradycyjną pocztą, z wykorzystaniem tradycyjnego transportu, dróg, samochodów oraz listonoszy. Zaproponował system, który przyspieszy przesyłki z wykorzystaniem samolotów i dostaw w przeciągu jednego dnia. Jego profesor na uczelni nie uznał pomysłu za coś realnego i podważył sens takiej usługi, argumentując, że nikt nie będzie chciał płacić znacznie drożej za szybsze dostawy. Frederick Smith założył firmę korzystając ze spadku, kredytów oraz inwestycji kapitałowych. Niestety już dwa lata po rozpoczęciu działalności firma popadła w kłopoty finansowe i była na skraju bankructwa. Doszło do tego, że piloci sami musieli opłacić rachunek za paliwo do samolotów korzystając z prywatnych pieniędzy. Frederick w wyniku braku wiary, że sytuacja firmy może się polepszyć pojechał do Vegas i postanowił zagrać w blackjacka - wygrał wtedy kwotę, która pozwoliła przetrwać firmie jeszcze jeden tydzień. Jednak to pozyskane później przez Smitha pieniądze umożliwiające ustabilizowanie finansów firmy pozwoliły zanotować pierwszy większy zysk firmy. Obecnie FedEx ma w posiadaniu 660 samolotów i działa w około 220 krajach. Historia z blackjackiem to tylko wątek związany z tym, że można mieć po prostu szczęście. Jednak to szybka reakcja Smitha na złą sytuację finansową oraz błyskawiczne pozyskanie pieniędzy i niepowielanie błędów, które doprowadziły do wcześniejszego bankructwa pozwoliły firmie odnieść sukces i być jedną z czołowych firm w branży. 

 

 

2. Haier

Chińska, komunistyczna firma, założona w 1985 roku pod nazwą Qingdao Refrigerator Co,, produkująca sprzęt AGD, zatrudniła młodego, ambitnego, ale niedoświadczonego w prowadzeniu biznesu Zhang Ruimin na stanowisko prezesa zarządu. Od pierwszego dnia pracy Zhang spotkał się z dużym problemem braku płynności finansowej firmy i postanowił, że osobiście zdobędzie dofinansowanie. Wierząc w przyszłą świetność oraz własną wizję firmy, pożyczył firmie własne pieniądze oraz wyprosił lokalne instytucje finansowe oraz władze lokalne o wsparcie i kredyt dla firmy. Po rozwiązaniu tego problemu, jednak pojawił się kolejny, większy: otrzymał mnóstwo listów od klientów na temat złej jakości lodówek produkowanych i dostarczonych przez tego lokalnego producenta sprzętu AGD. Niestety na tamte czasy, to był standard w komunistycznej gospodarce Chin. Postanowił jednak uświadomić pracownikom, że produkując wadliwe lodówki, nie utrzymają się na rynku. Zaprosił wszystkich pracowników do głównego hallu firmy, poprosił o dostarczenie wszystkich wadliwych lodówek, które nie spełniały oczekiwań klientów do tego hallu, wziął do ręki kilof, i zaczął publicznie, osobiście niszczyć wadliwe lodówki. Każda z tych zniszczonych lodówek stanowiła równowartość setek pensji przeciętnego pracownika firmy, i przez to było to szokujące dla pracowników. Na tamten czas tylko najbogatszych Chińczyków było stać na posiadanie własnej lodówki. Ta akcja spowodowała uświadomienie wśród pracowników, że każda ich czynność oraz ich zaangażowanie, przekłada się na ostateczną jakość produktów dostarczanych do klientów. Oprócz braku kontroli nad jakością, przedsiębiorstwo borykało się również z takimi problemami jak uboga infrastruktura, nieudolne zarządzanie oraz brak strategii biznesowej oraz marketingowej. Z tymi wyzwaniami powoli radził sobie Ruimin, zmieniając nazwę firmy na Haier, wykupując swojego największego konkurenta Red Star Electric Appliance Factory, stając się najbardziej rozpoznawalnym producentem sprzętu AGD w Chinach, następnie w całej Azji, a w roku 2016, w ramach realizacji globalnej strategii, firma przejęła największego producenta sprzętu AGD w USA, firmę General Electrics Appliances. Obecnie Haier jest jedną z wiodących firm w branży AGD i konkuruje z takimi markami jak Bosch czy Whirlpool. W 2013 roku firma odniosła sukces w postaci najwyższego udziału w rynku AGD na świecie. 

 

haier

 

 

3. General Electrics

Zakładanie firmy bardzo często wiąże się z wątpieniem otoczenia w sam pomysł. Gdy powstawało General Electrics przy połączeniu Edison Electric Light Company oraz Thomson-Houston Company mało kto wierzył, że ten biznes może wejść na rynek. Thomas Edison, zanim odkrył żarówkę wykonał około 10 000 prób, by udowodnić ludziom istnienie elektryczności. Zarówno Edison, jak i General Electrics odniosły spektakularny sukces, a wiele wdrożonych przez niego patentów i metod prowadzenia biznesu jest stosowana po dzień dzisiejszy. Sam Edison obecnie jest uznany za jednego z najbardziej zasłużonych Amerykanów tamtych czasów. 

 

“Czasem trzeba przeżyć katastrofę, by móc wejść na właściwe tory” Jack Welch, prezes General Electrics

 

general electrics

 

 

4. Pixar

Znasz Pixar? Być może nie kojarzysz nazwy tej wytwórni (ostatecznie w roku 2006 weszła w skład The Walt Disney Company), ale na pewno znasz film animowany Toy Story, który został przez nich wyprodukowany. Mimo sukcesu komercyjnego pracownicy tworzący Toy Story szczerze nienawidzili swojej pracy. Gdy Edwin Catmull, prezes Pixar się o tym dowiedział, był nieźle zszokowany. Mimo polityki otwartych drzwi nikt z pracowników nie wyraził wcześniej swojego negatywnego zdania. Do filmu były zatrudnione osoby pracujące wcześniej na zasadach freelancu i mając bezpieczną pracę przy produkcji, nie chcieli być postrzegani jako osoby, które narzekają. Gdy Edwin zdał sobie sprawę z tego, że ⅓ pracowników nienawidzi swojej pracy, zaczął tworzyć inną kulturę organizacyjną, by umożliwić im lepsze warunki pracy. Ta sytuacja uświadomiła mu, że tworzenie firmy wiąże się z ogromnymi wyzwaniami w każdym obszarze.

 

 

 

5. Brand24

Kolejny przykład, tym razem z naszego polskiego informatycznego podwórka, pokazuje jak można odbić się od problemów finansowych i wejść na sam szczyt. Najbardziej znanym produktem Brand24 jest narzędzie służące do monitoringu Internetu oraz mediów społecznościowych. Firma potrzebowała na rozpoczęcie działalności 100tys.zł, jednak żaden inwestor nie był zainteresowany ofertą. To idealny przykład, jak dobry produkt obroni się sam - to dzięki pierwszym, pozytywnym opiniom firma zyskała międzynarodową popularność. Obecnie firma osiąga kilkumilionowe przychody i obsługuje takie firmy jak IKEA czy Intel.

 

 

 

6. Alibaba

Alibaba to chiński odpowiednik firmy Amazon, a jego obecna wartość rynkowa przekracza 400mld dolarów. Dla założyciela tej firmy początki również nie były kolorowe. Jack Ma po ukończeniu studiów nie mógł znaleźć pracy - a jego aplikację odrzuciło nawet KFC! Dzisiaj Ma jest jednym z 20 najbogatszych ludzi na całym świecie, a jego historia może być inspiracją dla każdego, kto chce założyć swój biznes, jednak boi się porażki. Ten przedsiębiorca to idealny przykład na to, że jak bardzo mocno chcemy osiągnąć sukces, to mimo trudnego startu jest to jak najbardziej wykonalne.

 

alibaba

 

 

7. Ford

Henry Ford to niewątpliwie jedna z większych postaci w historii motoryzacji. Od najmłodszych lat był zafascynowany techniką i zainteresował się samochodami. Zanim wprowadził na rynek słynnego Forda T. miał kilka firm, które zbankrutowały. Oprócz trudnych początków na drodze przedsiębiorczości, towarzystwo przypisujące sobie patent na produkcję samochodów chciało narzucić opłaty na zakłady Forda, co skończyło się 6-letnim procesem sądowym (pozew przeciwko Fordowi został odrzucony). Henry Ford odniósł sukces nie tylko biznesowy. Zmienił postrzeganie samochodów jako przywileju dla najbogatszych ludzi, na ogólnie dostępny środek transportu dla ludzi na całym świecie. Jego osoba niesamowicie wpłynęła na dzisiejszy model produkcji samochodów oraz wygodne i łatwo dostępne podróżowanie.

 

 

 

8. Amazon

Jedno z najdroższych dzisiaj przedsiębiorstw na całym świecie zaczęło się od poważnej inwestycji Jeffa Bezosa w księgarnię online. Jeff w latach 90. domyślał się, że Internet będzie przyszłością biznesu i rzucił aktualną pracę na rzecz budowania firmy. Jednak już chwilę po otworzeniu firmy napotkał pierwsze problem - został pozwany przez inną firmę o głoszenie hasła, że jego firma jest największą księgarnią na całym świecie. Następnie inna firma, supermarket, oskarżyła go o wyjawienie sekretów firmy przez zatrudnienie jej byłych pracowników. Inną porażką okazało się Amazon Auctions, które miało być konkurencją dla eBay i projekt nie odniósł sukcesu. Te porażki i nauka z nich wynikająca przełożyły się na końcowy sukces, który osiągnął Amazon. A co było jego kluczem do tego sukcesu? Przede wszystkim jasno określona wizja, cel firmy oraz traktowanie każdego błędu i porażki, jako nauka na przyszłość.

 

amazon

 

 

9. Apple

iPhone to nie jest pierwsze urządzenie z dotykowym ekranem, które pojawiło się na rynku. Jednak żadna firma jak dotąd nie odniosła w tej branży tak spektakularnego sukcesu i na nowo otworzyła rynek tabletów. Jednak w roku 1984, gdy Steve Jobs zaprezentował swój pierwszy komputer z serii Macintosh, jego sprzedaż okazała się totalną klapą. Firma promowała wtedy swój sprzęt jako komputer jako “dla reszty z nas”. Po odniesionej porażce hasło musiało zostać zmienione, a Jobs musiał pomyśleć nad nową kampanią. Po zmianie sloganu na komputer “dla najlepszych z nas” zaczęto promować komputery jako “te lepsze” na rynku. Sam biznes Apple zaczął swą historię w garażu, a chwilę po rozpoczęciu jednemu ze wspólników Steve'a Jobsa odechciało się współpracy. Po intensywnym rozwoju firmy i zatrudnianiu wielu pracowników, Steve Jobs został wyrzucony z firmy którą z takim trudem zakładał, przez jednego z pracowników którzy go zatrudnili. Firma na swojej drodze oprócz problemów marketingowych napotykała inne, jak np. problemy techniczne i finansowe. Gdy Steve Jobs zmarł w 2011 roku, pozostawił za sobą firmę wartą 300 mld dolarów i poniższe, jedno z najnowocześniejszych biur na świecie.

 

 

 

10. Facebook

Posiadanie konta na Facebooku często jest porównywane do “istnienia w sieci”. Można by się z tego śmiać, gdyby nie było to prawdą - jest to najpopularniejszy serwis społecznościowy i na pewno mało znasz osób, które nie mają tam założone swojego profilu. Mark Zuckerberg, obecnie jedna z najbogatszych osób na świecie i założyciel Facebooka, zanim doszedł do obecnej wersji Facebooka pracował nad inną stroną znaną pod nazwą Facemash. Była to dosyć prymitywna aplikacja do porównywania atrakcyjności studentów i tworzenia rankingu tych “najseksowniejszych”. Markowi groziło wtedy wydalenie ze szkoły, która musiała zostać zamknięta na kilka dni. Warto przy tym wspomnieć, że twórca Facebooka wielokrotnie był oskarżany o wykorzystywanie danych osobowych i podbieranie cudzych pomysłów. Mimo tak wielu porażek, Facebook jest dziś najbardziej znanym medium społecznościowym, a sam portal jest wyceniany na około 165 mld dolarów.

 

facebook

 

 

11. Google

Gdy Sergey Brin i Larry Page zaczynali tworzyć Google, to na rynku było używanych już kilkanaście wyszukiwarek internetowych, w tym największa z nich - Yahoo. Zafascynowani internetem studenci widzieli różnego rodzaju problemy w ówczesnych wyszukiwarkach i wpadli na genialny pomysł, by stworzyć nową, oparta na algorytmach. Mieli jednak problem z pozyskaniem inwestora - niemal każdy odrzucał ich pomysł i nie wierzył w przyszłość tego biznesu. Gdy udało się pozyskać pierwsze 100 000 dolarów na założenie firmy, kolejnym błędem był brak płynnych zysków (firma nie pobierała wtedy opłat za korzystanie z wyszukiwarki  i reklamy). Rok po oficjalnym założeniu Google firma podpisałą swój pierwszy poważny kontrakt, a sukcesy potoczyły się już lawinowo. Dzisiaj każdy korzysta z tej najpopularniejszej wyszukiwarki, a algorytm Google jest najbardziej strzeżoną tajemnicą firmy - do dziś pozycjonerom udało się odkryć tylko 40% czynników wpływających na pozycję w wyszukiwarce, a Google nieustannie zmienia algorytmy. 

 

google

 


12. ecoCoach

W momencie gdy Marek Wzorek, po 25 latach spektakularnej kariery biznesowej, w roku 2017 postanowił, że odejdzie z intratnego stanowiska prezesa zarządu firmy igus Sp. z o.o. i założy firmę coachingu biznesowego pod nazwą ecoCoach, wiele osób nie wróżyło sukcesu biznesowego temu projektowi. W tamtym czasie coaching jednym ludziom kojarzył się z przemawianiem publicznym, innym z psychologią, a jeszcze innym z szarlataństwem. Niektórzy krytykowali nazwę firmy, zawierającą przedrostek “eco”. Te jednak opinie i obawy o jakość spowodowały, że Marek rozpoczął poszukiwania najszybciej sprawdzających się i dających największą wartość metod rozwijania biznesu, sprzedaży, marketingu, edukacji, rozwoju osobistego, procesów oraz technologii. Przeanalizował metody działania i procesy najskuteczniejszych przedsiębiorców, multimilionerów, marketerów, sprzedawców, trenerów, coachów, coachów biznesowych, executive coachów oraz strategów biznesowych. Te poszukiwania poskutkowały wypracowaniem narzędzi oraz procesów które zaczął stosować z polskimi przedsiębiorcami, dyrektorami i prezesami firm, z firmami takimi jak V-TAC, Sygnity S.A, Asapon, i wieloma innymi. Sukcesy tych organizacji i liderów za nimi stojące, zaczęły przyciągać do niego kolejnych klientów, klienci polecali następnie te usługi kolejnym, i tak innowacyjne procesy coachingu biznesowego oraz executive coachingu pod marką ecoCoach zaczęły trafiać pod strzechy wielu przedsiębiorstw w Polsce, a następnie na świecie. 

 

Chcąc rozwijać firmę dalej do docelowej wizji globalnej, turkusowej organizacji i globalnej sieci franczyzowej, zaczęli do niego dołączać kolejni coache biznesowi, których wyszkolił sam, w stworzonej do tych celów Akademii Executive Coachingu i Coachingu Biznesowego ecoCoach Community, i tak firma zaczęła obsługiwać coraz większe grono klientów w Polsce, na świecie. Tym sposobem marka ecoCoach® oraz procesy coachingu biznesowego oraz executive coachingu realizowane przez coachów biznesowych działających pod tą marką zaczęła być kojarzona z najwyższą jakością na rynku oraz najszybszym sposobem realizacji celów, osiągania sukcesów życiowych, biznesowych, sprzedażowych, marketingowych oraz strategicznych. Tak dzięki wytrwałości oraz determinacji, Marek rozwinął firmę, tworząc przy okazji od zera zgrany zespół, sprawdzony model biznesowy oraz turkusową organizację. 

 

Wszelkie napotkane przeszkody z którymi firma miała do czynienia od samego podzątku  (start działalności firmy to 2018 rok) rozbudziły w Marku, a później również w całym zespole ecoCoach tym większą wytrwałość do realizacji globalnej wizji organizacji z 50-oma oddziałami do 2025 roku, w największych krajach świata oraz sprawnie działającej sieci franczyzowej z liczbą 5000 coachów biznesowych, executive coachów oraz doradców strategicznych działających na całym świecie. Ta sieć najlepiej wyedukowanych, o najwyższej etyce biznesowej i działających z najnowszymi narzędziami przedsiębiorców oraz coachów biznesowych, działająca w każdym zakątku świata, pomaga już i pomoże docelowo rozwijać miliony biznesów, ludzi, organizacji non-profit, rządów, rozwiązywać globalne problemy, zasiewając w każdym miejscu ziarna bardziej etycznego prowadzenia biznesu oraz szczęśliwszego życia, inspirując innych do tworzenia kolejnych turkusowych organizacji. 

 

ecoCoach Marek Wzorek i Artur Szmiłyk

 

Wizją ecoCoach jest stworzenie globalnej sieci coachów biznesowych, executive coachów oraz coachów wspierających rozwój ludzi oraz organizacji. Skutecznie rozwijamy u siebie turkusowe zarządzanie. Chcesz poznać nasz zespół albo do nas dołączyć? Zapisz się na najbliższy WEBINAR, podczas którego dowiesz się, jak dołączyć do pierwszej w Polsce Akademii Coachingu Biznesowego i Executive Coachingu ecoCoach Community - ZAPISUJĘ SIĘ.



 

Źródło:

https://www.paszport.ws/jak-vegas-uratowa%C5%82o-fedex

https://pl.wikipedia.org/wiki/Haier ; https://www.haier.com/global/about-haier/history/?spm=net.31999_m.header_141693_20200720.

https://pl.wikipedia.org/wiki/General_Electric

https://sukces.edu.pl/blog/thomas-edison-geniusz-ciezkiej-pracy

Książka “Kreatywność S.A - Ed Catmull

https://faktura.pl/motywacja/historia-4-przedsiebiorstw-ktore-odniosly-sukces/

https://sukces.edu.pl/blog/henry-ford-przedsiebiorca-z-zasadami

https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/historie-sukcesu/jak-powstala-potega-wyszukiwarki-google-3059

https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/facebook-krotka-historia-serwisu-ktory-zmienil-swiat/cvgwz0s

https://www.chip.pl/2011/10/historia-firmy-apple-i-jej-zalozyciela-wizjonera-stevea-jobsa/

https://faktura.pl/motywacja/historia-4-przedsiebiorstw-ktore-odniosly-sukces/

Opublikowano