BLOG

Coaching z ROI

Jeśli pieniądze schowasz do szuflady, to stracą one na wartości. Jeśli dobrze zainwestujesz, mogą przynieść Tobie wysoki zwrot z inwestycji. W zależności od tego na ile dobrze znasz się na finansach i znasz różne możliwości inwestowania, na tyle dobrze zainwestowane 100 PLN, mogą Tobie przynieść 107 PLN, 200 PLN, 1000 PLN lub 10 000 PLN. Ludzie którzy znają się częściowo na finansach i inwestowaniu, znają możliwości inwestowania w nieruchomości, akcje na giełdzie, we własny biznes albo w lokaty oszczędnościowe na koncie w banku. W dzisiejszym artykule przybliżę Tobie jeden ze sposobów inwestowania o najwyższym współczynniku zwrotu z inwestycji, czyli zwrot z inwestycji w proces coachingowy. Tym samym wytłumaczę Tobie czym jest ROI oraz dlaczego inwestycja w coaching biznesowy - z coachami biznesowymi z naszego zespołu z ecoCoach - przynosi najwyższe współczynniki ROI i jest bardzo popularną metodą inwestowania w USA zarówno przez osoby prywatne jak i przedsiębiorstwa. 


 

Co to jest ROI? Jak liczyć zyski z inwestycji?

 

ROI to wskaźnik rentowności stosowany w celu zmierzenia efektywności przedsiębiorstwa oraz efektywności działań inwestycyjnych. Stosuje się go zarówno w biznesie jak i dla mierzenia efektywności inwestowania u osób fizycznych. ROI to po prostu skrót od angielskiego zwrotu Return On Investment, czyli Zwrot z Inwestycji. ROI dla inwestycji osoby fizycznej lub przedsiębiorstwa oblicza się najłatwiej w następujący sposób:

 

ROI = ((Przychód ze sprzedaży – Nakłady inwestycyjne) / Nakłady inwestycyjne ) x 100%

 

Przedstawimy to na konkretnym przykładzie. 

 

Przypuśćmy że inwestujesz swoje pieniądze na giełdzie. Przypuśćmy że Inwestujesz 100 PLN kupując 10 akcji jakiejś spółki za 10 PLN za jedną akcję. Jeśli się na tym znasz i masz szczęście, ponieważ kupiłeś akcje we właściwym momencie, to gdy je sprzedasz po tym jak akcje wzrosły do ceny 15 PLN za akcję, to sprzedając akcje otrzymujesz zwrotnie 150 PLN. Możesz powiedzieć że zarobiłeś 50 PLN i Twój zysk wynosi 50 PLN. 

 

Zobaczmy jaki będzie wskaźnik ROI: 

Przychód ze sprzedaży = 150 PLN

Nakłady inwestycyjne = 100 PLN

 

ROI = (150 PLN - 100 PLN) / 100 PLN) x 100% = 50%

Czyli w tym przypadku współczynnik ROI będzie wynosił plus 50%. 

 

Współczynnik ROI może być również ujemny. Zobaczmy drugi przykład.

 

Przypuśćmy że znów inwestujesz swoje pieniądze na giełdzie. Przypuśćmy że znów inwestujesz 100 PLN kupując 10 akcji jakiejś spółki za 10 PLN. Trafiłeś jednak na zły moment, akcje wszystkich spółek na giełdzie spadły i widzisz że akcje które kupiłeś już nie mają wartości 10 PLN za akcje, tylko 9 PLN, w kolejnym dniu 8 PLN, a w kolejnym znów 7 PLN. Wtedy podejmujesz decyzję że już nie chcesz dłużej tracić pieniędzy i decydujesz się na sprzedaż. Sprzedając wszystkie 10 akcji po 7 PLN, otrzymujesz zwrotnie 70 PLN. Czyli zainwestowałeś 100 PLN a zwrotnie otrzymałeś 70 PLN, czyli straciłeś 30 PLN. Masz stratę która wynosi 30 PLN. 

 

Zobaczmy jaki będzie wskaźnik ROI: 

Przychód ze sprzedaży = 70 PLN

Nakłady inwestycyjne = 100 PLN

 

ROI = (70 PLN - 100 PLN) / 100 PLN) x 100% = - 30%

Czyli w tym przypadku współczynnik ROI będzie wynosił minus 30%.

 

W taki prosty sposób możemy liczyć inwestowanie swoich środków finansowych w różne działania i sprawdzać ich skuteczność: akcje marketingowe, inwestowanie w nieruchomości, decyzje biznesowe, podejmowane działania, szkolenia, edukacja oraz coaching.   

 

Inwestycja w jakie działania daje najwyższe współczynniki ROI? 

 

Żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba zrozumieć działanie naszej psychiki oraz działanie naszego ego. 

 

Odpowiedzi na powyższe pytanie mogą być skrajnie różne. Osoba która inwestuje w nieruchomości oraz osiągnęła wysokie zwroty z inwestycji inwestując w nieruchomości, powie że najwyższy wskaźnik ROI można osiągnąć dzięki inwestowaniu w nieruchomości.

 

Osoba która zarabia inwestując w akcje na giełdzie, w złoto, lub w diamenty powie że najlepsze współczynniki ROI można osiągnąć dzięki inwestowaniu na giełdzie, w złoto lub w diamenty.

 

Osoby które są influencerami i zarabiają dzięki byciu popularnym, napisaniu książki, byciu w reklamach telewizyjnych lub prowadzących popularne blogi, fanpage lub kanały youtube, powiedzą że ich sposób jest najlepszy.

 

Osoby które zainwestowały we własne dzieci, powiedzą że inwestycja w dzieci jest najlepsza.

 

Osoby które zainwestowały we własną edukację - studia, szkolenia lub coaching, powiedzą że inwestycja w edukację jest najlepszą inwestycją.

 

I tak dalej, i tak dalej, i tak dalej.

 

Nasze ego i błędy poznawcze które są z ego powiązane, powodują że ludzie nie widzą pełnego obrazu rzeczywistości oraz świata. To z tego powodu ludzie się często kłócą i przekonują że ich “moje” jest “mojsze” od “moje” drugiej osoby. To z tego powodu mamy kłótnie w rodzinach oraz na tematy partii, polityki oraz najlepszego sposobu inwestowania. Właśnie w tym miejscu pojawia się coaching jako sposób nie tylko na osiąganie najwyższych wskaźników ROI, ale dodatkowo intensywnie się w trakcie tego procesu uczysz, odkrywasz własne błędy poznawcze oraz uczysz się zarządzać własnym ego.

 

Dodatkowo warto mierzyć regularnie ROI z działań które podejmujemy oraz być otwartym na nowe możliwości które się ciągle pojawiają. Inwestowanie w nieruchomości jest stare prawie tak jak ludzkość. Nowe możliwości i nowe, lepsze dziedziny inwestowania które przynosi szybciej i skuteczniej wysoki zwrot z inwestycji ciągle się powstają. Jednymi z nich może być inwestowanie w kryptowaluty lub inwestowanie w coaching biznesowy.

 

Coaching - zarządzanie celami doprowadzone do perfekcji

 

Zanim przejdziemy do odpowiedzi dlaczego coaching biznesowy z ROI działa, warto zrozumieć najpierw że coaching jest nową dziedziną wiedzy, która pojawiła się w drugiej połowie XX wieku w USA. Dodatkowo jest nawet mniej dziedziną wiedzy, a bardziej praktyką wywodzącej się ze sportu, biznesu oraz psychologii. Dziedzina ta jest powiązana z celami oraz zarządzaniem sobą w skutecznym realizowaniu celów.

W tradycyjnej edukacji, mało który nauczyciel, szkoła, uczelnia lub program edukacyjny uczy dzieci, studentów lub dorosłych jak stawiać sobie cele i je skutecznie realizować. Wielokrotne badania tego obszaru wykazywały że zarówno sportowcy, biznesmeni, uczniowie lub studenci, jedni osiągali sukcesy, kolejni ich nie osiągali, mimo wszystko że uczęszczali na takie same zajęcia, byli uczeni przez takich nauczycieli lub trenerów. To co wyróżniało jednak skutecznych przedsiębiorców od nieskutecznych, sportowców którzy osiągali mistrzostwo, od tych którzy tego mistrzostwa nie osiągali, to sposób w jaki stawiają sobie cele lub ich zupełnie nie stawiają.

 

Z tego względu zarządzanie celami i skuteczna ich realizacja stało się odrębną dziedziną wiedzy, nauki i praktyki nazywaną coachingiem.

 

Ze względu na to że coaching trafił powszechnie do biznesu i historię jego powstawania opisałem TUTAJ, to również w takich krajach jak USA lub Polska, spopularyzował się w różnych obszarach, nie tylko w biznesie. W USA są na przykład coache diety, coache życia, coache relacji, coache duchowi, coache finansowi, coache biznesowi, i tak dalej.

 

 

7 powodów, dlaczego coaching działa

 

Coaching działa dzięki:

  1. Stawianiu sobie ambitnych celów przez klienta coachingu i zobowiązanie przed coachem do jego realizacji 
  2. Relacji dwóch ludzi - coacha i klienta - dla realizowania wspólnie skutecznie celu w trakcie procesu coachingowemu
  3. Zwiększeniu wiedzy, kompetencji, pewności siebie, mądrości i świadomości klienta, dzięki narzędziom oraz assessmentom które coach stosuje w trakcie procesu
  4. Wierze dwóch osób w możliwość realizacji celu, skupienie się na jego realizacji oraz wytrwałym podążaniu do jego realizacji dzięki regularnym sesjom coachingowym
  5. Narzędziom coachingowym, m.in. trafnym pytaniom które zadaje coach w trakcie sesji coachingowych. Narzędzia i pytania powodują odkrycie nowych dróg, możliwości oraz szans, których do tej pory klient nie widział, często przełamują one ograniczające przekonania klienta wobec siebie oraz wobec świata który go otacza
  6. Coach który często pracuje z różnymi klientami, powinien potrafić skutecznie modelować swoich klientów, czyli wybierać co dany klient robi wyjątkowo skutecznie w jakiejś dziedzinie, i dzięki narzędziom modelowania pomagać realizować równie skutecznie kolejnemu ze swoich klientów
  7. Wiedzy, doświadczeniu i praktyce coacha z zakresu coachingu, motywacji, stawiania sobie celów, NLP, modelowania, zarządzania, sportu, antropologii, psychologii pozytywnej, psychologii behawioralnej, wiedzy na temat zmiany nawyków (pozbywaniu się starych, ograniczających nawyków oraz wypracowywaniu nowych) 

 

Dodatkowo, jest kolejnych kilkadziesiąt punktów które powoduje że coaching działa, a coache uczeni są w zaawansowanych programach edukacyjnych jak prowadzić skutecznie procesy coachingowe oraz pomagać przyspieszać rozwój swoich klientów. Pisaliśmy o tym na naszym blogu, m.in. TUTAJ.

 

Coaching biznesowy z gwarancją ROI od ecoCoach - dlaczego działa?

Z powyższych punktów dotyczących coachingu wyłania się ważny aspekt, który trzeba wziąć pod uwagę żeby zapewnić sobie wysoki zwrot z inwestycji w coaching?

 

Niestety nie każdy coach jest taki sam.

 

Niestety nie każda szkoła coachingu wypuszczająca coachów jest taka sama. 

 

Pisałem o tym w moim artykule tutaj:  "Nawet mnie nie rozśmieszaj"​ - początki wielkiej i globalnej organizacji (artykuł przeczytasz TUTAJ)

 

Wiele jest szkół coachingu, gdzie trenerzy, coache prowadzący zajęcia i wypuszczający w świat kolejnych coachów, nawet nie ma podstawowej wiedzy na temat finansów, nie wiedzą jak się prowadzi biznes, nigdy tego nie robili, nie wiedzą czym jest ROI ani zwrot z inwestycji.

 

Ja wchodząc w ten zawód od roku 2015 zauważyłem te braki u coachów którzy mnie uczyli coachingu. Najczęściej Ci coache mieli niesamowity background i wiedzę z zakresu psychologii ale nie mieli wiedzy ani doświadczenia z zakresu prowadzenia biznesu, marketingu, sprzedaży, finansów czy zarządzania. 

 

To z tego względu po założeniu firmy ecoCoach, badaniu rynku, współpracy z najlepszymi coachami biznesowymi oraz executive coachami ze Stanów Zjednoczonych, wyspecjalizowałem się ja, wraz z naszym zespołem z ecoCoach, w coachingu biznesowym oraz executive coachingu. Nasi klienci, oraz inni coache mówią o nas że jesteśmy pierwszą w Polsce firmą specjalizującą się w coachingu biznesowym i executive coachingu. Do tego stworzyliśmy również naszą własną pierwszą w Polsce szkołę coachingu biznesowego i executive coachingu ecoCoach Community, która uczy coachów coachingu biznesowego, w tym jak osiągać wysokie ROI dla naszych klientów.

 

Do 7miu powodów dla których coaching działa, dołożyliśmy najnowszą wiedzę biznesową z zakresu nowoczesnego marketingu, sprzedaży, zarządzania, finansów, metod Lean StartUp, Design Thinking, budowania lejków sprzedażowych, Lean Management, samozarządzania, turkusowych organizacji, Social Selling, Employee Advocacy, brandingu oraz influencer marketingu.

 

Właśnie dzięki powyższemu możemy gwarantować naszym klientom nawet 2-krotny zwrot z inwestycji czyli ROI na poziomie 100%.


 

Jak zweryfikować coacha biznesowego żeby osiągać wysoki zwrot z inwestycji? 

 

Jeśli chcesz dzięki coachingowi osiągnąć wysoki zwrot z inwestycji to przede wszystkim powinieneś wybrać właściwego coacha biznesowego.

 

Sprawdź najpierw czy wie w ogóle czym jest ROI. Zadaj mu proste pytanie jakie ROI osiągają najczęściej jego klienci z którymi do tej pory współpracował.

Po tym pytaniu sprawdź, jak łatwo odpowiada na te pytanie. Jeśli nie będzie odpowiadał konkretnie i najlepiej konkretnymi przykładami jego klientów, to podziękuj mu za spotkanie, ponieważ prawdopodobnie to nie jest coach biznesowy, tylko coach pracujący z innymi obszarami rozwoju człowieka.

Dodatkowo możesz poprosić o referencje do któregoś z poprzednich jego klientów.

 

Niestety rynek coachingu składa się z wielu coachów, którzy nazywają się coachami, a sporadycznie, i rzadko pracują z klientami, często bez żadnych sukcesów, bez doświadczenia biznesowego. Takich unikaj i weryfikuj wcześniej.


 

Jak zwraca się inwestycja w coaching dla firm?

 

Średni zwrot z inwestycji jaki osiągają nasi klienci współpracujący z ecoCoach to 5-krotność zwrotu z inwestycji. Wielu natomiast z moich klientów osiągają nawet 10-krotny lub 100-krotny zwrot z inwestycji. Wiele badań przeprowadzonych pod kątem efektywności biznes coachingu (m.in badania przeprowadzone przez Association Resource Centre Inc ) potwierdzają, że około 90% organizacji, które doświadczyły procesu coachingowego uzyskała dodatni zwrot z inwestycji, około 20% uzyskała ROI na poziomie 5000%, a wartość środkowa to ROI 700%. Taka mediana pokazuje, jakiego efektu może spodziewać się firma decydująca się na coaching biznesowy.

 

Dzięki coachingowi można zyskać naprawdę wiele. Decydując się na niego dostajemy “do ręki”  naprawdę potężne narzędzia, dzięki którym możemy wznieść firmę na wyższy poziom. 

Decydując się na coaching, osobisty, realizowany w relacji 1:1 lub zespołowy, osoby w firmie zaczynają pracować o wiele wydajniej, lepiej dogadują się w zespołach, szybciej się rozwijają, osiągają swoje ustalone cele (nie tylko w pracy, ale także w życiu prywatnym). Pokonują własne słabości, łamią ograniczenia. Kto nie chciałby mieć takich pracowników w swojej firmie?

Po szkoleniach, po których często pracownicy po 2 tygodniach nie pamiętają już 98% tego co mówił trener na szkoleniu, coaching wchodzi z impetem do wielu organizacji które świadomie chcą pomagać pracownikom budować pewność siebie, rozwijać kompetencje, generować konkretny zwrot z inwestycji który przekłada się na biznes całej organizacji oraz lepsze warunki finansowe pracowników.

 

Obszary, na które wpływa coaching i przynosi duży poziom ROI to między innymi korzyści finansowe, które osiąga organizacja, poprawa komunikacji w zespole, wzmocnienie zdolności przywódczych i umiejętności zarządzania u lidera. 

 

Zaproś coacha biznesowego lub executive coacha z ecoCoach na spotkanie, a pokażemy w większych szczegółach jak realizować coaching z ROI. 

Autor: Marek Wzorek – CEO i założyciel ecoCoach, executive coach, autor książki "Od hierarchii do turkusu, czyli jak zarządzać w XXI wieku"

Opublikowano