BLOG

Grupa Mastermind i Trust Mózgów - co to jest, jak działają, jakie są różnice?

Prowadzenie własnego biznesu to bardzo ekscytująca, ale również trudna sprawa. Jako przedsiębiorca często jesteś pozostawiony sam sobie, sam podejmujesz decyzje oraz stajesz przed wyzwaniami biznesowymi. Nawet jeżeli masz wsparcie najbliższych, to jeżeli oni nie są przedsiębiorcami, niejednokrotnie ciężko im “wejść w Twoje buty”, a co za tym idzie - pomóc. Idealnym rozwiązaniem takiej sytuacji jest znalezienie grupy osób, które również tak jak Ty znają codzienne trudy prowadzenia biznesu, szukają inspiracji lub chcą się wymieniać z kimś swoim doświadczeniem, zyskując przy tym nowe pomysły, wiedzę oraz kompetencje. Takie osoby, dzięki którym zobaczysz, że każdy przedsiębiorca boryka się z różnymi problemami i nie jesteś z tym sam, możesz znaleźć w grupach mastermind, czyli społecznościach wzajemnie pomagających sobie przedsiębiorców lub coachów biznesowych. 

Czym dokładnie jest Mastermind lub Trust Mózgów i co warto o nim wiedzieć?

 

Czym jest Mastermind?

Pierwsze grupy mastermind przedsiębiorców powstały już w XIX wieku. Pisał o nich w książce "Myśl i bogać się" Napoleon Hill. Były to grupy organizowane wokół największych amerykańskich biznesmenów, najbogatszych ludzi XIX i XX wieku, jak na przykład Andrew Carnegie.

Mastermind, czyli w tłumaczeniu z angielskiego po prostu “mistrzowski umysł” lub po prostu “Trust Mózgów”  to grupa osób, najczęściej przedsiębiorców, których głównym założeniem jest rozwijanie siebie i swojego biznesu oraz wsparcie innych osób w podobnym celu. W mastermind przedsiębiorcy wzajemnie się motywują, wymieniają się swoimi doświadczeniami, inspirują do tworzenia nowych pomysłów i pomagają wzajemnie w rozwiązywaniu biznesowych problemów. Dzięki takiej grupie zyskujesz zupełnie nową, świeżą perspektywę na dany problem/pomysł - co jest bardzo ważne, ponieważ rzuca zupełnie nowe światło na Twój biznes. Mastermind jest też niesamowitym rozwiązaniem na poczucie samotności w przedsiębiorczym świecie - mimo szczerej chęci pomocy ze strony bliskich, to właśnie inni przedsiębiorcy znają realia prowadzenia biznesu i są w stanie rzeczywiście dać Tobie wsparcie.

 

Ilu powinno być członków takiej grupy i kto może do niej należeć?

Zazwyczaj w grupie mastermind jest kilka osób - od 3 do 5 przedsiębiorców (by na spotkaniach każdej osobie można było poświęcić czas). By taka grupa była bardzo wartościowa i przyniosła korzyści do Twojego biznesu ważne jest, by jej członkowie to byli przedsiębiorcy z różnych branż i z innymi doświadczeniami, niż Twoje. Dzięki temu masz możliwość uczenia się od lepszych od Ciebie w konkretnej dziedzinie i wzajemnie - możesz innym pomóc, oferując swoją wiedzę. To znaczy, że takie osoby rozumieją Ciebie jako przedsiębiorcę, ale mogą pokazać Tobie zupełnie nowe rzeczy, o których wcześniej nie wiedziałeś, a mogą pomóc we wzroście Twojej firmy. Kolejną istotną rzeczą jest podobny staż w biznesie osób należących wspólnie do mastermind - by mniej doświadczone osoby nie miały poczucia, że ich problemy są mniej ważne, bo starsi przedsiębiorcy już przez nie “przechodzili”. I by te bardziej doświadczone osoby nie szukały wsparcia u osób, które zwyczajnie nie są w stanie go dać ze względu na inny biznesowy staż. 

 

Jak zorganizować grupę Mastermind?

Aby znaleźć swoją grupę mastermind pomyśl, czy w Twoim najbliższym otoczeniu są osoby, które mają podobną liczbę lat w przedsiębiorczości jak Ty, jednak należą do innych branż, co przekłada się na inne biznesowe doświadczenie. Muszą to być osoby, które chcą szukać konkretnych rozwiązań swoich problemów i będą w stanie zaoferować swoją pomoc. Im więcej dajesz z siebie w grupie mastermind - tym więcej możesz dostać w zamian.

Następnym krokiem jest zapoznanie się ze swoją grupą, określenie celów mastermind, opowiedzenie o sobie i poznanie biznesów reszty członków, ustalenie spraw formalnych, jak m.in. częstotliwość spotkań.


Dodatkową opcją i często lepszym rozwiązaniem niż założenie grupy mastermind jest zatrudnienie coacha biznesowego. Przedsiębiorcy nie zawsze mają czas na organizowanie działań grupy  mastermind. Do założenia grupy zawsze możesz zatrudnić coacha biznesowego z ecoCoach, ale również możesz stworzyć z nim mini grupę mastermind. Proces coachingowy, da Tobie znacznie więcej niż grupa mastermind. Niestety w grupach mastermind, inny przedsiębiorca może Tobie przez przypadek zaszkodzić w rozwoju. Nie zawsze przedsiębiorcy mają przecież najnowszą wiedzę z zakresu psychologii, coachingu, rozwoju biznesu oraz skutecznego realizowania celów, jaką mają zawsze coache biznesowi z ecoCoach. Dlatego pomyśl też o danym aspekcie przed wyborem lub zorganizowaniem grupy mastermind.

 

Konkretny cel

Jednym z założeń grupy mastermind jest realizacja biznesowych celów. Zastanów się, jaki konkretny cel chcesz osiągnąć. Uważnie wysłuchaj innych osób i ich planów. Otwarcie mów o swoich planach i z czego dotychczas jesteś dumny. Inne osoby muszą wiedzieć, na czym najbardziej Ci zależy, by mieć dla Ciebie odpowiednią dawkę motywacji. Tak samo i Ty będąc na bieżąco z biznesowymi sprawami reszty grupy mastermind wiesz, jakiej motywacji potrzebują te osoby. Mówiąc otwarcie o swoich celach biznesowych czujesz się bardziej zobowiązany do ich realizacji, by nie zawieść reszty grupy i nie pozostać “w tyle”. 

 

Spotkania

Nie ma potrzeby, by przedsiębiorcy tworzący grupę mastermind mieszkali niedaleko siebie i musieli spotykać się na żywo. Oczywiście takie grupy również istnieją, jednak coraz częściej przechodzą do formy “online” - co w dzisiejszych czasach jest nawet bardziej preferowane. Możesz użyć do tego takich narzędzi jak Zoom czy Skype. Ważne jest, by wcześniej zadbać o taką formę kontaktu, która będzie każdemu odpowiadała. Spotkania online mają wiele korzyści - możesz połączyć się ze swoją grupą w każdym miejscu, w którym masz tylko dostęp do komputera/telefonu oraz Internetu. W przypadku spotkań “na żywo” masz możliwość bezpośredniego poznania uczestników grupy, wypicia z nimi kawy i omówienia spotkania w ciekawym, wybranym przez Was miejscu. 

Tworzy się też zupełnie inna dynamika spotkania, gdy uczestnicy widzą się, siedzą obok siebie czy mają okazję np. poklepać się po ramieniu za kolejne świetne spotkanie.


 

Zasady

Już na pierwszym spotkaniu grupy mastermind należy określić zasady jej działania. Do aspektów, które trzeba omówić należą m.in.

  • czas przebiegu spotkania
  • oczekiwania wobec członków grupy
  • schemat spotkania
  • sposób komunikacji
  • cele spotkań
  • ustalenie, czy spotkania będą nagrywane
  • wybranie moderatora, tzn. osoby prowadzącej spotkanie
  • określenie innych ról, jak np. osoba od pilnowania czasu spotkania czy osoba od zapisywania celów wyznaczonych przez uczestników

 

Korzyści i wady

W zależności od typu grupy i sposobu jej prowadzenia mogą wystąpić następujący zalety, ale również wady.

Największe korzyści z uczestnictwa w grupie mastermind to:

  • możliwość zawarcia nowych, ciekawych kontaktów biznesowych
  • motywacja do działania
  • spojrzenie na Twój biznes z perspektywy innych osób, czyli zobaczenie go “z boku”
  • możliwość rozwiązania Twoich problemów biznesowych dzięki pomocy reszty grupy
  • inspiracja i nowe, świeże pomysły, które możesz wdrożyć do swojej firmy
  • poczucie, że nie jesteś sam jako przedsiębiorca i masz swoją grupę wsparcia
  • skorzystanie z doświadczenia innych osób

 

Wadami grup mastermind mogą być:

  • brak prefesjonalizmu członków grupy dla rozwoju innych ludzi i innych biznesów
  • nie trzymanie się lub nie posiadanie agendy spotkania
  • uczestnicy grupy nastawiają się na "branie", zamiast na "dawanie" i nie dają wartości dla reszty uczestników
  • zagrożenie schodzenia rozmowy na tematy poboczne i frustrujące, na przykład: polityka
  • zarażanie ludzi pomiędzy sobą trudnymi emocjami: gdy jeden z członków grupy ma gorszy dzień i przyszedł nie w humorze, w efekcie zarazi innych swoim smutkiem lub narzekaniem 
  • zagrożenie powstania konfliktu w grupie i brak kompetencji oraz narzędzi członków grupy do rozwiązania tego konfluktu samodzielnie. Efektem takiego konfliktu może być zepsucie relacji osobistych i biznesowych członków grupy 
  • może też się zdarzyć, że jeden z członków grupy może ją zdominować i tylko on oraz jego sympatycy będą korzystali i otrzymywali wartość.

 

To z tego względu, żeby wyeliminować wady grup mastermind powstał zawód coacha biznesowego. Zawód coacha biznesowego, który powstał w drugiej połowie XX wieku z trzech głównych obszarów: psychologia, sport i biznes, daje klientom znacznie więcej niż grupa mastermind. Proces coachingu biznesowego z doświadczonym coachem biznesowym z ecoCoach pozostawia wszystkie zalety grupy mastermind, eliminując całkowicie wady. Dzieje się to dzięki narzędziom coachingowym, wiedzy oraz kompetencjom coacha z obszarów psychologii, zarządzania, sprzedaży, marketingu, rozwoju najskuteczniejszych liderów, przedsiębiorców, gwiazd sportu oraz mediów a nawet zarządania strategicznego. 



 

Podsumowanie

Bycie uczestnikiem grupy mastermind to niesamowita korzyść dla przedsiębiorców, studentów, naukowców lub ludzi zgromadzonych wokół jakiejś idei. 

W ecoCoach korzystamy z wiedzy, narzędzi oraz praktyk grup mastermind. Czasami jesteśmy zatrudniani dla wsparcia grup mastermind lub rozwiązywania konfliktów w grupach. Tworzymy regularnie grupy mastermind coachów biznesowych wewnątrz społeczności #ecoCoachCommunity i tworzymy regularnie kolejne grupy. Najnowsze terminy znajdziesz na stronie: www.ecocoachcommunity.pl

Dodatkowo podczas indywidualnego procesu coachingowego między coachem a klientem tworzy się dwuosobowa, mikrogrupa mastermind. Grupy #ecoCoachCommunity w Akademii ecoCoach, programów Business Coaching OPEN, ADVANCED i MASTER, to dobrze działające grupy mastermind. Tutaj przedsiębiorcy, coache biznesowi, mentorzy, trenerzy, doradcy strategiczni wymianiają się pomysłami biznesowymi, doświadczeniami, wiedzą oraz wspierają siebie nawzajem najskuteczniejszymi metodami i narzędziami, w dużej mierze dzięki peer coachingowi oraz przy obecności master coacha.

Wielokrotnie w trakcie, jak i po zakończeniu nauki na Akademii ecoCoach, członkowie społeczności #ecoCoachCommunity polecały siebie nawzajem i pomagały sobie w podjęciu ważnych dla nich decyzji.

Pamiętaj! Nie musisz być sam w trudnej dla Ciebie sytuacji: zmiana pracy, rozwój biznesu, kryzys, zastój w rozwoju, zwolnienia w firmie, braku poczucia misji lub wizji, stworzenie lub wdrożenie nowej strategii biznesowej, rozwój kompetencji przemawiania publicznego lub rozwój kompetencji przywódczych. Zawsze znajdziesz kogoś kto chętnie Tobie pomoże. Możesz zawsze dołączyć do grupy mastermind, do najbliższej grupy #ecoCoachCommunity lub zatrudnić coacha biznesowego z ecoCoach dla procesu indywidualnego. Po prostu napisz do nas: info@ecocoach.pl

 

Opublikowano