Buurtzorg to holenderska firma, która jest stowarzyszeniem pielęgniarek środowiskowych, zajmujących się pacjentami przebywającymi w domach. Niezwykła efektywność oraz turkusowe środowisko pracy sprawiło ogromny rozrost organizacji. To, co zaczęło się jako zespół czterech pielęgniarek w 2006 r., rozrosło się do prawie 8 000 pielęgniarek w 2014 r. i 14 000 pielęgniarek obecnie, z zespołami w Holandii, Szwecji, Japonii, a teraz również w Stanach Zjednoczonych. To samozarządzanie i siła napędowa człowieka w organizacji pozwoliła na tak szybki rozwój firmy. Została ona nawet opisana w książce F.Laloux “Pracować inaczej”.
Założycielem firmy Buurtzorg jest Jos de Blok, były pielęgniarz, który miał dość dotychczasowego systemu opieki zdrowotnej w Holandii. Buurtzorg powstała z wizją nie tylko podstawowej opieki lekarskiej. Założenie było inne - stworzyć zespoły pielęgniarek, które będą poprawiały jakość życia oraz samodzielność swoich pacjentów. Pielęgniarki pomagają pacjentom w życiu i tworzą z nimi głębokie relacje. Takie założenie spełniło swoją rolę - obecnie Buurtzorg ma najwyższe wskaźniki jakości zadowolenia pacjentów w całej Holandii.
Pokój był wypełniony po brzegi. Najwyraźniej pojawiło się więcej osób, niż się spodziewano. Coś, co uczyniło to wydarzenie tak atrakcyjnym, to fakt, że nie był to kolejny wykład o czyichś teoriach i pomysłach, ale bardzo realne doświadczenie z dziedziny, w której można było zadać prawdziwe pytania dotyczące bardzo realnych, osobistych, kulturowych i strukturalnych wyzwań.
„Zasadniczo program umożliwia pielęgniarkom (a nie asystentom pielęgniarskim lub sprzątaczom) zapewnienie kompleksowej opieki, jakiej potrzebują pacjenci. I chociaż oznaczało to wyższe koszty na godzinę, to w sumie uzyskano mniej godzin. Rzeczywiście, zmieniając model opieki, Buurtzorg zmniejszył liczbę godzin opieki o 50%, poprawił jej jakość i zwiększył satysfakcję z pracy swoich pracowników. ”
Koszty ogólne organizacji non-profit Buurtzorg wynoszą 8%, w porównaniu do średnio 25% - co oznacza „więcej pieniędzy na opiekę i innowacje”.
Podczas gdy Jos podzielił się swoim dziewięcioletnim doświadczeniem i cennymi naukami po drodze, sala była skupiona na jego słowach. W końcu rozpoczęcie pracy z czterema pielęgniarkami, budżet w wysokości 20 000 euro i brak pożyczek na pokrycie dwóch trzecich całej opieki środowiskowej świadczonej w Holandii to niemały wyczyn.
“To, co się teraz stanie, będzie nie do powstrzymania. Ludzie czują się pozbawieni sił przez odgórne hierarchie, a duży potencjał i innowacje są ignorowane lub nawet nie wyrażane.”
Źródło: https://www.enliveningedge.org/field-reports/how-to-build-bureaucracy-free-health-services-in-the-uk-learning-from-buurtzorg/
Jeden z filarów Turkusowych Organizacji to samozarządzanie - i właśnie na tym opiera się ich sukces. Taka organizacja jest jak żywa istota, której siłą napędową jest ludzka energia i pasja, podobnie jak w przypadku Buurtzorg. Buurtzorg nie ma menedżera, a wszyscy wspólnie zajmują się organizacyjnymi aspektami. Zespoły pielęgniarek same podejmują decyzję, takie jak wynajęcie biura, rekrutacja, czy poprawianie jakości obsługi. Działa to skutecznie, ponieważ wszyscy w firmie mają wysokie poczucie odpowiedzialności za swoje decyzje i ich realizację - oraz za realizację ogólnej misji firmy. Zespoły odbywają regularne spotkania w celu doskonalenia pracy prowadzone przez tzw. moderatora (dba on o zachowanie porządku spotkania oraz pilnuje, by każda osoba miała równe prawo do wypowiedzi). W turkusowej firmie bardzo pożądane jest, by każda osoba umiała pełnić taką rolę, a członkowie wybierali moderatora spośród siebie.
Oprócz wyżej wymienionej samoorganizacji i poczucia odpowiedzialności inne ważne zasady stosowane przez firmę Buurtzorg i pozwalające na wprowadzenie turkusu do firmy to m.in.:
Współpracownicy podzieleni na zespoły maksymalnie kilkunastu osobowe - w przypadku rozrostu zespołu zostaje on podzielony na dwa mniejsze.
Regularne szkolenia z korzystania z narzędzi i prowadzenia debat oraz współpraca z coachami
Współpraca z ekspertami, którzy wspierają organizację przy działaniach przekraczających jej kompetencje
Decyzje są podejmowane na zasadzie słabego konsensusu, tzn. jeżeli część zespołu jest silnie za podjęciem jakiejś decyzji, a część zespołu nie opiera się jej mocno - to jest ona podejmowana. Oczywiście, jeżeli okaże się, że podjęta decyzja jest niewłaściwa, można ponownie się spotkać i ją zmienić.
Więcej na temat Turkusowych Organizacji przeczytasz w naszym artykule: Firmowy Układ Solarny, który okazał się w czasopiśmie Production Manager Nr (05)11 2017.
Wizją ecoCoach jest stworzenie globalnej sieci coachów biznesowych, executive coachów oraz coachów wspierających rozwój ludzi oraz organizacji. Skutecznie rozwijamy u siebie turkusowe zarządzanie. Chcesz poznać nasz zespół albo do nas dołączyć? Zapisz się na jutrzejszy WEBINAR, podczas którego dowiesz się, jak dołączyć do jedynej w Polsce Akademii Coachingu Biznesowego i Executive Coachingu - ZAPISUJĘ SIĘ.
Opublikowano