Coaching z ROI - PerfectCircle business coaching & teal organizations
Blog

Coaching z ROI

coaching Kurs Coachingu Pieniądze Samozarządzanie

Jeśli pieniądze schowasz do szuflady, to stracą one na wartości. Jeśli dobrze zainwestujesz, mogą Ci przynieść wysoki zwrot z inwestycji.

W zależności od tego, na ile dobrze znasz się na finansach i znasz różne możliwości inwestowania, na tyle dobrze zainwestowane 100 PLN, mogą przynieść 107 PLN, 200 PLN, 1000 PLN lub 10 000 PLN.

Ludzie, którzy znają się częściowo na finansach i inwestowaniu, znają możliwości inwestowania w nieruchomości, akcje na giełdzie, we własny biznes albo w lokaty oszczędnościowe na koncie w banku. W dzisiejszym artykule przybliżę Ci jeden ze sposobów inwestowania o najwyższym współczynniku zwrotu z inwestycji, czyli zwrot z inwestycji w proces coachingowy. Tym samym wytłumaczę czym jest ROI oraz dlaczego inwestycja w coaching biznesowy – z coachami biznesowymi z naszego zespołu z PerfectCircle – przynosi najwyższe współczynniki ROI i jest bardzo popularną metodą inwestowania w USA oraz coraz częściej również w Polsce, zarówno przez osoby prywatne jak i przedsiębiorstwa. 

Co to jest ROI? Jak liczyć zyski z inwestycji?

ROI to wskaźnik rentowności stosowany w celu zmierzenia efektywności przedsiębiorstwa oraz efektywności działań inwestycyjnych. Stosuje się go zarówno w biznesie jak i dla mierzenia efektywności inwestowania u osób fizycznych. ROI to po prostu skrót od angielskiego zwrotu Return On Investment, czyli Zwrot z Inwestycji. ROI dla inwestycji osoby fizycznej lub przedsiębiorstwa oblicza się najłatwiej w następujący sposób:

ROI = ((Przychód ze sprzedaży – Nakłady inwestycyjne) / Nakłady inwestycyjne ) x 100%

Przedstawimy to na konkretnym przykładzie. 

Przypuśćmy, że inwestujesz swoje pieniądze na giełdzie. Przypuśćmy, że inwestujesz 100 PLN, kupując 10 akcji jakiejś spółki, 10 PLN za jedną akcję. Jeśli się na tym znasz i masz szczęście, ponieważ kupiłeś akcje we właściwym momencie, to gdy sprzedasz je wszystkie po wzroście do ceny 15 PLN za akcję, otrzymasz zwrotnie 150 PLN. Możesz powiedzieć że zarobiłeś 50 PLN i Twój zysk wynosi 50 PLN. 

Zobaczmy, jaki będzie wskaźnik ROI: 

Przychód ze sprzedaży = 150 PLN

Nakłady inwestycyjne = 100 PLN

ROI = (150 PLN – 100 PLN) / 100 PLN) x 100% = 50%

Czyli w tym przypadku współczynnik ROI będzie wynosił plus 50%. 

Współczynnik ROI może być również ujemny. Zobaczmy drugi przykład.

Przypuśćmy, że znów inwestujesz swoje pieniądze na giełdzie. Przypuśćmy, że znów inwestujesz 100 PLN kupując 10 akcji jakiejś spółki za 10 PLN. Trafiłeś jednak na zły moment, akcje wszystkich spółek na giełdzie spadły i widzisz, że akcje, które kupiłeś już nie mają wartości 10 PLN za akcje, tylko 9 PLN, w kolejnym dniu 8 PLN, a w kolejnym tylko 7 PLN. Wtedy podejmujesz decyzję, że już nie chcesz dłużej tracić pieniędzy i decydujesz się na sprzedaż. Sprzedając wszystkie 10 akcji po 7 PLN otrzymujesz zwrotnie 70 PLN. Zainwestowałeś 100 PLN, a zwrotnie otrzymałeś 70 PLN, czyli straciłeś 30 PLN. Masz stratę, która wynosi 30 PLN. 

Zobaczmy, jaki będzie wskaźnik ROI: 

Przychód ze sprzedaży = 70 PLN

Nakłady inwestycyjne = 100 PLN

ROI = (70 PLN – 100 PLN) / 100 PLN) x 100% = – 30%

Czyli w tym przypadku współczynnik ROI będzie wynosił minus 30%.

W taki prosty sposób możemy liczyć inwestowanie swoich środków finansowych w różne działania i sprawdzać ich skuteczność: akcje marketingowe, inwestowanie w nieruchomości, decyzje biznesowe, podejmowane działania, szkolenia, edukacja oraz coaching.   

Inwestycja w jakie działania daje najwyższe współczynniki ROI? 

Żeby odpowiedzieć na to pytanie warto zrozumieć działanie naszej psychiki oraz mechanizmy ego. 

Odpowiedzi na powyższe pytanie mogą być skrajnie różne. Osoba, która inwestuje w nieruchomości oraz osiągnęła wysokie zwroty z inwestycji inwestując w nieruchomości powie, że najwyższy wskaźnik ROI można osiągnąć dzięki inwestowaniu w nieruchomości.

Osoba, która zarabia inwestując na giełdzie, w złoto, w diamenty lub w kryptowaluty powie, że najlepsze współczynniki ROI można osiągnąć dzięki inwestowaniu na giełdzie, w złoto, w diamenty lub w kryptowaluty.

Osoby, które są influencerami i zarabiają dzięki napisaniu książki, uczestnictwu w reklamach telewizyjnych lub prowadzą popularne blogi, fanpage lub kanały youtube powiedzą że to ich sposób jest najlepszy.

Osoby, które zainwestowały we własne dzieci powiedzą, że inwestycja w dzieci jest najlepsza.

Osoby, które zainwestowały we własną edukację – studia, szkolenia lub coaching powiedzą, że inwestycja w edukację jest najlepszą inwestycją.

I tak dalej, i tak dalej, i tak dalej.

Nasze ego oraz błędy poznawcze, które są z ego powiązane powodują, że nie jesteśmy w stanie odkryć często pełnego obrazu rzeczywistości, szans i zagrożeń. To z tego powodu ludzie się kłócą i przekonują, że ich “moje” jest “mojsze” od “moje” drugiej osoby. To z tego powodu mogą się pojawiać kłótnie w rodzinach oraz dotyczące najlepszego sposobu inwestowania. Właśnie w tym miejscu pojawia się coaching jako sposób na osiąganie najwyższych wskaźników ROI.

Żeby unikać błędów poznawczych warto mierzyć regularnie ROI z działań, które podejmujemy oraz być otwartym na nowe możliwości, które się ciągle pojawiają w świecie. Inwestowanie w nieruchomości przynosi dobre skutki, jest to jednak metoda stara i znana przez wielu. Nowe możliwości i nowe, lepsze dziedziny inwestowania ciągle się pojawiają. Jedną z nich jest inwestowanie w coaching biznesowy.

Coaching – osiąganie sukcesów doprowadzone do perfekcji

Zanim przejdziemy do odpowiedzi, dlaczego coaching biznesowy z ROI działa, warto zrozumieć najpierw, że coaching jest nową dziedziną wiedzy, która pojawiła się w drugiej połowie XX wieku w USA. Dodatkowo jest nawet mniej dziedziną wiedzy, a bardziej praktyką wywodzącą się ze sportu, biznesu oraz osiągania zwrotów z inwestycji. Coaching to metoda dla regularnego osiągania sukcesów, stawiania sobie celów i ich skutecznej realizacji.

W tradycyjnej edukacji, mało który nauczyciel, szkoła, uczelnia lub program edukacyjny uczy dzieci, studentów lub dorosłych, jak stawiać sobie cele i je skutecznie realizować. Wielokrotne badania tego obszaru wykazywały, że zarówno w przypadku sportowców, biznesmenów, uczniów czy studentów, jedni osiągali sukcesy, kolejni ich nie osiągali, mimo że uczęszczali na takie same zajęcia i byli uczeni przez takich samych nauczycieli lub trenerów. To, co wyróżniało jednak skutecznych przedsiębiorców od nieskutecznych, sportowców, którzy osiągali mistrzostwo, od tych, którzy tego mistrzostwa nie osiągali, to sposób, w jaki stawiają sobie cele lub fakt, że ich zupełnie nie stawiają.

Z tego względu osiąganie sukcesów, zarządzanie celami i skuteczna ich realizacja, stały się odrębną dziedziną wiedzy, nauki i praktyki nazywaną coachingiem.

Ze względu na to, że coaching trafił powszechnie do biznesu i historię jego powstawania opisałem TUTAJ, to również w takich krajach jak USA lub Polska, spopularyzował się w różnych obszarach, nie tylko w biznesie. W USA są na przykład coache diety, coache życia, coache relacji, coache duchowi, coache finansowi, coache biznesowi i tak dalej.

7 powodów, dlaczego coaching działa

Coaching działa dzięki:

  1. Stawianiu sobie ambitnych celów przez klienta coachingu i zobowiązaniu przed coachem do ich realizacji;
  2. Relacji dwóch ludzi – coacha i klienta – dla osiągnięcia sukcesu i zrealizowania wspólnie celu w trakcie procesu coachingowego;
  3. Zwiększeniu wiedzy, kompetencji, pewności siebie, mądrości i świadomości klienta, dzięki narzędziom oraz assessmentom, które coach stosuje w trakcie procesu;
  4. Wierze dwóch osób w możliwość realizacji celu, skupieniu się na jego realizacji oraz wytrwałym podążaniu do jego realizacji dzięki regularnym sesjom coachingowym;
  5. Narzędziom coachingowym, m.in. trafnym pytaniom, które zadaje coach w trakcie sesji coachingowych. Narzędzia i pytania powodują odkrycie nowych dróg, możliwości oraz szans, których do tej pory klient nie widział, a które często przełamują ograniczające przekonania klienta wobec siebie oraz wobec świata, który go otacza;
  6. Coachowi potrafiącemu skutecznie modelować swoich klientów, czyli wybierać, co dany klient robi wyjątkowo skutecznie w jakiejś dziedzinie i dzięki narzędziom modelowania pomagać realizować się równie skutecznie kolejnemu ze swoich klientów;
  7. Wiedzy, doświadczeniu i praktyce coacha z zakresu coachingu, motywacji, stawiania sobie celów, NLP, modelowania, zarządzania, sportu, antropologii, psychologii pozytywnej, psychologii behawioralnej, wiedzy na temat zmiany nawyków (pozbywaniu się starych, ograniczających nawyków oraz wypracowywaniu nowych).

Dodatkowo istnieje kolejnych kilkadziesiąt punktów, które powodują, że coaching działa, a coache uczeni są w zaawansowanych programach edukacyjnych, jak prowadzić skutecznie procesy coachingowe oraz pomagać przyspieszać rozwój swoich klientów. Pisaliśmy o tym na naszym blogu, m.in. TUTAJ.

Coaching biznesowy z gwarancją ROI od PerfectCircle oraz powstanie Akademii PerfectCircle i społeczności #PerfectCircleCommunity

Z powyższych punktów dotyczących coachingu wyłania się ważny aspekt, który trzeba wziąć pod uwagę, żeby zapewnić sobie wysoki zwrot z inwestycji w coaching.

UWAŻAJ: nie każdy coach jest taki sam.

UWAŻAJ: nie każda szkoła coachingu jest taka sama. 

Pisałem o tym w moim artykule na LinkedIn: TUTAJ

Wiele jest szkół coachingu, gdzie trenerzy, coache prowadzący zajęcia i wypuszczający w świat kolejnych coachów, nawet nie mają podstawowej wiedzy na temat finansów, nie wiedzą, jak się prowadzi biznes, nigdy tego nie robili, nie wiedzą, czym jest ROI ani zwrot z inwestycji.

Ja wchodząc w ten zawód od roku 2015 zauważyłem ten aspekt rynku coachingu. Często coache, którzy mnie uczyli coachingu mieli niesamowity background i wiedzę z zakresu psychologii, ale nie mieli wiedzy ani doświadczenia z zakresu prowadzenia biznesu, marketingu, sprzedaży, finansów czy zarządzania. 

To z tego względu po założeniu firmy PerfectCircle, badaniu rynku, współpracy z najlepszymi coachami biznesowymi oraz executive coachami ze Stanów Zjednoczonych, wyspecjalizowałem się ja, wraz z naszym zespołem z PerfectCircle, w coachingu biznesowym oraz executive coachingu. Nasi klienci oraz inni coache mówią o nas, że jesteśmy pierwszą w Polsce firmą specjalizującą się w coachingu biznesowym i executive coachingu. Żeby kolejne osoby uchronić przed moją długą drogą wchodzenia skutecznie w zawód executive coacha, czyli spędzeniu 5 lat na opracowywaniu sprawdzonego procesu, który przynosi zwrot z inwestycji klientom, stworzyliśmy nasz własny program edukacyjny oraz pierwszą w Polsce Adademię Coachingu Biznesowego i Executive Coachingu PerfectCircle CommunityUczymy i przygotowujemy profesjonalnie do zawodu coacha biznesowego i executive coacha oraz budujemy tym samym zgraną i pomagającą sobie społeczność coachów biznesowych, przedsiębiorców i mentorów #PerfectCircleCommunity.

Wielu coachów kończących ten program dołącza również do naszego zespołu, a już wkrótce rozpoczynamy nasz globalny rozwój oferując współpracę na zasadzie franczyzy. W szkole coachingu biznesowego PerfectCircle Community uczymy coachingu biznesowego, czyli zarówno coachingu, jak i rozwijania biznesu, sprzedaży, marketingu, budowania własnego PRu, finansów. Studenci w tym programie poznają, co trzeba zrobić, żeby osiągać wysokie ROI dla naszych klientów oraz dla nich samych, a kończą zajęcia z certyfikacją coacha biznesowego.

Często uczestnicy Akademii PerfectCircle i programu Business Coaching OPEN, nowi coache biznesowi, już po zakończeniu szkoły i po pierwszych miesiącach pracy w zawodzie coacha biznesowego, uzyskują wysoki zwrot z inwestycji z uczestnictwa w społeczności #PerfectCircleCommunity. Case Study i rozmowę z Grzegorzem Marek, coachem biznesowym, który był uczestnikiem grupy 3ciej znajdziesz TUTAJ. Grzegorz w 2 miesiące po otrzymaniu certyfikatu coacha biznesowego uzyskał dwa kontrakty z klientami na coaching biznesowy i inwestycja w szkołę PerfectCircle Community zwróciła mu się już po dwóch miesiącach wielokrotnie, ROI w jego przypadku to 4 525%, a takich przypadków mamy znacznie więcej. Dodatkowo powody, dlaczego uczestnicy wybierają naszą szkołę coachingu dobrze tłumaczy wywiad z Piotrem Cieszkowskim, uczestnikiem grupy 4tej #PerfectCircleCommunity i programu Business Coaching OPEN z Akademii PerfectCircle, który znajdziesz TUTAJ.

Do 7miu powodów, dla których coaching działa dołożyliśmy najnowszą wiedzę biznesową, którą posiadają coache biznesowi z PerfectCircle z zakresu nowoczesnego marketingu, sprzedaży, zarządzania, finansów, metod Lean StartUp, Design Thinking, budowania lejków sprzedażowych, Lean Management, samozarządzania, turkusowych organizacji, Social Selling, Employee Advocacy, brandingu oraz influencer marketingu.

Właśnie dzięki powyższemu możemy gwarantować naszym klientom nawet 2-krotny zwrot z inwestycji czyli ROI na poziomie 100%.

Jak zweryfikować coacha biznesowego, żeby osiągać wysoki zwrot z inwestycji? 

Jeśli chcesz dzięki coachingowi osiągnąć wysoki zwrot z inwestycji, to przede wszystkim powinieneś wybrać właściwego coacha biznesowego.

Sprawdź najpierw, czy wie w ogóle czym jest ROI. Zadaj mu proste pytanie, jakie ROI osiągają najczęściej jego klienci, z którymi do tej pory współpracował.

Po tym pytaniu sprawdź, jak łatwo odpowiada na to pytanie. Jeśli nie będzie odpowiadał konkretnie i najlepiej konkretnymi przykładami jego klientów, to podziękuj mu za spotkanie, ponieważ prawdopodobnie to nie jest coach biznesowy, tylko coach pracujący z innymi obszarami rozwoju człowieka.

Dodatkowo możesz poprosić o referencje do któregoś z poprzednich jego klientów.

Mimo edukacji, jaką prowadzimy na rynku oraz naszym własnym programom edukacyjnym, webinarom oraz meetup’om, ciągle jeszcze rynek coachingu składa się z wielu coachów, którzy nazywają się coachami, a z klientami pracują sporadycznie, często bez żadnych sukcesów, bez doświadczenia biznesowego. Takich unikaj i weryfikuj wcześniej.

Jak zwraca się inwestycja w coaching dla firm?

Średni zwrot z inwestycji, jaki osiągają nasi klienci biznesowi współpracujący z PerfectCircle, to 5-krotność zwrotu z inwestycji. Wielu natomiast z moich klientów osiąga nawet 10-krotny lub 100-krotny zwrot z inwestycji. Wiele badań przeprowadzonych pod kątem efektywności biznes coachingu (m.in badania przeprowadzone przez Association Resource Centre Inc ) potwierdza, że 90% organizacji, które doświadczyły procesu coachingowego uzyskała dodatni zwrot z inwestycji, 20% uzyskała natomiast ROI na poziomie 5000%, a wartość środkowa to ROI 700%. Taka mediana pokazuje, jakiego efektu może spodziewać się firma decydująca się na coaching biznesowy.

Dzięki coachingowi, można zyskać naprawdę wiele. Decydując się na niego dostajemy “do ręki” potężne narzędzia, dzięki którym możemy wznieść firmę na wyższy poziom. 

Decydując się na coaching osobisty, realizowany w relacji 1:1 lub zespołowy, osoby w firmie zaczynają pracować o wiele wydajniej, lepiej dogadują się w zespołach, szybciej się rozwijają, osiągają swoje ustalone cele (nie tylko w pracy, ale także w życiu prywatnym). Pokonują własne słabości, łamią ograniczenia. Kto nie chciałby mieć takich pracowników w swojej firmie?

Po szkoleniach, po 2 tygodniach od których pracownicy często nie pamiętają już 98% tego, co mówił trener, coaching wchodzi z impetem do wielu organizacji, które świadomie chcą pomagać pracownikom budować pewność siebie, rozwijać kompetencje oraz generować konkretny zwrot z inwestycji, który przekłada się na biznes całej organizacji oraz lepsze warunki finansowe pracowników.

Obszary, na które wpływa coaching i przynosi duży poziom ROI to między innymi korzyści finansowe, które osiąga organizacja, poprawa komunikacji w zespole, wzmocnienie zdolności przywódczych i umiejętności zarządzania u lidera. 

Zaproś coacha biznesowego z PerfectCircle na spotkanie, a pokażemy w większych szczegółach jak realizować coaching z ROI. 

Autor: Marek Wzorek – CEO i założyciel PerfectCicrle oraz założyciel Akademii PerfectCicrle i programu Business Coaching OPEN, pierwszej w Polsce Akademii Coachingu Biznesowego i Executive Coachingu, executive coach, autor książki „Od hierarchii do turkusu, czyli jak zarządzać w XXI wieku”