BLOG

Jak zbudować firmę składającą się z 14 000 współpracowników bez szefa? #TurkusoweCaseStudy

Buurtzorg to holenderska firma, która jest stowarzyszeniem pielęgniarek środowiskowych, zajmujących się pacjentami przebywającymi w domach. Niezwykła efektywność oraz turkusowe środowisko pracy sprawiło ogromny rozrost organizacji. To, co zaczęło się jako zespół czterech pielęgniarek w 2006 r., rozrosło się do prawie 8 000 pielęgniarek w 2014 r. i 14 000 pielęgniarek obecnie, z zespołami w Holandii, Szwecji, Japonii, a teraz również w Stanach Zjednoczonych. To samozarządzanie i siła napędowa człowieka w organizacji pozwoliła na tak szybki rozwój firmy. Została ona nawet opisana w książce F.Laloux “Pracować inaczej”.

 

Założycielem firmy Buurtzorg jest Jos de Blok, były pielęgniarz, który miał dość dotychczasowego systemu opieki zdrowotnej w Holandii. Buurtzorg powstała z wizją nie tylko podstawowej opieki lekarskiej. Założenie było inne - stworzyć zespoły pielęgniarek, które będą poprawiały jakość życia oraz samodzielność swoich pacjentów. Pielęgniarki pomagają pacjentom w życiu i tworzą z nimi głębokie relacje. Takie założenie spełniło swoją rolę - obecnie Buurtzorg ma najwyższe wskaźniki jakości zadowolenia pacjentów w całej Holandii.

 

Buurtzorg - mniej godzin pracy, większe efekty

Pokój był wypełniony po brzegi. Najwyraźniej pojawiło się więcej osób, niż się spodziewano. Coś, co uczyniło to wydarzenie tak atrakcyjnym, to fakt, że nie był to kolejny wykład o czyichś teoriach i pomysłach, ale bardzo realne doświadczenie z dziedziny, w której można było zadać prawdziwe pytania dotyczące bardzo realnych, osobistych, kulturowych i strukturalnych wyzwań.

„Zasadniczo program umożliwia pielęgniarkom (a nie asystentom pielęgniarskim lub sprzątaczom) zapewnienie kompleksowej opieki, jakiej potrzebują pacjenci. I chociaż oznaczało to wyższe koszty na godzinę, to w sumie uzyskano mniej godzin. Rzeczywiście, zmieniając model opieki, Buurtzorg zmniejszył liczbę godzin opieki o 50%, poprawił jej jakość i zwiększył satysfakcję z pracy swoich pracowników. ”

Koszty ogólne organizacji non-profit Buurtzorg wynoszą 8%, w porównaniu do średnio 25% - co oznacza „więcej pieniędzy na opiekę i innowacje”.

Podczas gdy Jos podzielił się swoim dziewięcioletnim doświadczeniem i cennymi naukami po drodze, sala była skupiona na jego słowach. W końcu rozpoczęcie pracy z czterema pielęgniarkami, budżet w wysokości 20 000 euro i brak pożyczek na pokrycie dwóch trzecich całej opieki środowiskowej świadczonej w Holandii to niemały wyczyn.

“To, co się teraz stanie, będzie nie do powstrzymania. Ludzie czują się pozbawieni sił przez odgórne hierarchie, a duży potencjał i innowacje są ignorowane lub nawet nie wyrażane.” 

 

Źródło: https://www.enliveningedge.org/field-reports/how-to-build-bureaucracy-free-health-services-in-the-uk-learning-from-buurtzorg/

 


 

Samoorganizacja kluczem do sukcesu

Jeden z filarów Turkusowych Organizacji to samozarządzanie - i właśnie na tym opiera się ich sukces. Taka organizacja jest jak żywa istota, której siłą napędową jest ludzka energia i pasja, podobnie jak w przypadku Buurtzorg. Buurtzorg nie ma menedżera, a wszyscy wspólnie zajmują się organizacyjnymi aspektami. Zespoły pielęgniarek same podejmują decyzję, takie jak wynajęcie biura, rekrutacja, czy poprawianie jakości obsługi. Działa to skutecznie, ponieważ wszyscy w firmie mają wysokie poczucie odpowiedzialności za swoje decyzje i ich realizację - oraz za realizację ogólnej misji firmy. Zespoły odbywają regularne spotkania w celu doskonalenia pracy prowadzone przez tzw. moderatora (dba on o zachowanie porządku spotkania oraz pilnuje, by każda osoba miała równe prawo do wypowiedzi). W turkusowej firmie bardzo pożądane jest, by każda osoba umiała pełnić taką rolę, a członkowie wybierali moderatora spośród siebie. 

 

Zasady, które pozwolą osiągnąć taki rezultat w każdej firmie

Oprócz wyżej wymienionej samoorganizacji i poczucia odpowiedzialności inne ważne zasady stosowane przez firmę Buurtzorg i pozwalające na wprowadzenie turkusu do firmy to m.in.:

Współpracownicy podzieleni na zespoły maksymalnie kilkunastu osobowe - w przypadku rozrostu zespołu zostaje on podzielony na dwa mniejsze.

Regularne szkolenia z korzystania z narzędzi i prowadzenia debat oraz współpraca z coachami  

Współpraca z ekspertami, którzy wspierają organizację przy działaniach przekraczających jej kompetencje

Decyzje są podejmowane na zasadzie słabego konsensusu, tzn. jeżeli część zespołu jest silnie za podjęciem jakiejś decyzji, a część zespołu nie opiera się jej mocno - to jest ona podejmowana. Oczywiście, jeżeli okaże się, że podjęta decyzja jest niewłaściwa, można ponownie się spotkać i ją zmienić. 

Więcej na temat Turkusowych Organizacji przeczytasz w naszym artykule: Firmowy Układ Solarny, który okazał się w czasopiśmie  Production Manager Nr (05)11 2017.

 

Wizją ecoCoach jest stworzenie globalnej sieci coachów biznesowych, executive coachów oraz coachów wspierających rozwój ludzi oraz organizacji. Skutecznie rozwijamy u siebie turkusowe zarządzanie. Chcesz poznać nasz zespół albo do nas dołączyć? Zapisz się na jutrzejszy WEBINAR, podczas którego dowiesz się, jak dołączyć do jedynej w Polsce Akademii Coachingu Biznesowego i Executive Coachingu - ZAPISUJĘ SIĘ.

Opublikowano